Impact maken in Brussel: Hoe we Nederlandse starters overtuigden om te werken bij de EU
Nederland is ondervertegenwoordigd in de Europese instellingen in Brussel. Dat is een probleem omdat de EU wel besluiten neemt die invloed hebben op álle lidstaten en hun inwoners, dus ook Nederland. Hoe zorgen we ervoor dat Nederlanders dit zelf waardevol genoeg vinden om te solliciteren?
Het is misschien niet altijd zichtbaar wat de EU precies doet. Maar de instellingen in Brussel draaien op volle toeren. Deze samenwerking van 27 Europese landen werkt hard om vrede te bewaren, de welvaart van burgers te bevorderen en belangrijke maatschappelijke kwesties aan te pakken. En daar zijn jonge, ambitieuze mensen voor nodig. Voor starters op de arbeidsmarkt kan de EU de perfecte plek zijn voor een baan met impact.
Om de sfeer in Brussel te proeven zijn verschillende traineeships opgezet – in uiteenlopende vakgebieden. Natuurlijk kun je je hierover inlezen en bepalen of dit iets voor jou is. Maar dan moet je de kanalen van Werken bij de EU maar net weten te vinden. Daarom bedachten we samen met hen een plan om Nederlandse starters ervan te overtuigen dat werken in Brussel écht waardevol is.
Impact op het leven van 447 miljoen Europeanen
Beladen met camera’s, lampen en microfoons reden we naar het bruisende Brussel. Samen met verschillende trainees bezochten we de hotspots van de stad. Daar vertelden zij over hun ervaringen met bijvoorbeeld een traineeship of een andere functie bij de EU. De geïnterviewden droegen elk op hun eigen manier bij aan hetzelfde doel: impact maken op het leven van 447 miljoen Europeanen.
Meer inschrijvingen voor het traineeship
De interviews verwerkten we in een gelikte social-campagnevideo. Eigenlijk komt alles daarin langs: diversiteit, de voordelen van werken bij de EU én natuurlijk de prachtige omgeving van Brussel. Ook maakten we aansprekende portretten van de geïnterviewden met een stijlvol filter voor sociale media. Door een combinatie van organische posts en advertenties behaalde Werken bij de EU direct meer inschrijvingen dan in voorgaande jaren voor een belangrijk traineeship!
Passende campagne
Werken bij de EU kwam bij ons met de vraag om een podcast te maken om starters aan te trekken. Maar op basis van eerdere projecten leek het onze media-experts beter om te kiezen voor campagnevideo’s en portretten voor sociale media. Zo geschiedde – in goed overleg met de opdrachtgever. En dat leverde voor iedereen het gewenste resultaat op!
Wil je ook dat EMMA met jou meedenkt over de beste manier om je boodschap over te brengen?