Zorg van Nu: communicatie over slimme zorg
Hoofdafbeelding

Zorg van Nu, een communicatieprogramma van VWS gestart in september 2018, richt zich op het vergroten van kennis over zorginnovaties. Deze innovaties kunnen de gezondheid en kwaliteit van leven verbeteren en het werk van zorgprofessionals efficiënter maken. EMMA ondersteunt Zorg van Nu met hun on- en offline communicatie, inclusief blogs, social media, video’s, fotografie, folders, advertenties, campagnes, en het bijhouden van de website en webstatistieken.
Van strategie tot impactvolle verhalen
Zorginnovaties kunnen bijdragen aan de gezondheid en kwaliteit van leven van iedereen. Toch is niet altijd duidelijk welke zorginnovaties er allemaal zijn, hoe je ze inzet, wanneer je ze inzet of waarom je ze zou inzetten. Daarom deelt Zorg van Nu op verschillende manieren ervaringen met slimme zorg en geven we meer bekendheid aan innovaties om zo de kennis over en het gebruik van slimme zorg te vergroten.
EMMA nam deels de bestaande werkzaamheden van het Zorg van Nu-team over en voerde een professionaliseringsslag door. Voor social media werd een strategie opgesteld met nieuwe contentrubrieken en een gestructureerde contentplanning. Daarnaast presenteerden we een nieuwe communicatiestrategie, met focus op persoonlijke verhalen en de impact van zorgtechnologie op gebruikers, zorgverleners en innovatoren.
De video's zijn gebaseerd op biopics: persoonlijke verhalen waarin centraal staat hoe zorginnovaties levens hebben veranderd. Voor de blogs gebruiken we archetypes om de impact van zorgtechnologieën te laten zien. De zichtbaarheid van de blogs wordt versterkt door mini-campagnes.
Uniek aan dit project is hoe we geleidelijk onze EMMA-signature hebben toegevoegd door gebruik te maken van verschillende expertises binnen het team, zoals communicatieadvies, social media, fotografie, redactie, en projectmanagement. Dit heeft bijgedragen aan een nog professionelere en effectievere communicatieaanpak voor Zorg van Nu.
Meer volgers en website bezoek
Het doel is om zoveel mogelijk mensen (zorggebruikers, zorgverleners en zorginnovatoren) kennis te laten maken met Zorg van Nu. Tot nu toe resulteerde dit in een groeiend aantal volgers op LinkedIn en een stabiel groeiend websitebezoeken. Bepaalde content blijkt zeer succesvol te zijn, wat wijst op het voldoen aan de informatiebehoefte van het publiek. Ook maken we gebruik van betaalde socialmediamarketing. Hierdoor komen er veel volgers bij op Facebook en LinkedIn en zorgen we dat we een relevante doelgroep bereiken buiten de pagina volgers.
Dit project illustreert de kracht van geïntegreerde communicatie en de impact van persoonlijke verhalen. Dankzij de samenwerking met het Ministerie van VWS en het Zorg van Nu team, kunnen we dagelijks bijdragen aan het verbeteren van de kennis en acceptatie van slimme zorgoplossingen in Nederland.
Ook op zoek naar een sterke contentstrategie?