Malouk is een witte vrouw met lang blond haar. Ze draagt een zwarte coltrui.

Malouk van der Velden

multimediaal – Hoofdredacteur EMMA.nl – Campaigner

De eerste vraag die Malouk stelt aan de start van projecten is: ‘why should I care?’ Dit typeert haar manier van werken: ze probeert gelijk tot de kern te komen en daarmee een verhaal zo relevant mogelijk te maken voor een diverse groep mensen.

Impact maken

De loopbaan van Malouk kun je kort samenvatten: impact maken, met een focus op de inhoud. Ze werkte jarenlang bij journalistieke startups Blendle en De Correspondent. Daar maakte ze video’s over waarom ‘de meeste mensen deugen’, maakte ze nieuwsbrief-series over feminisme en ontwierp ze Instagram-explainers over kosmologisch bewustzijn. Ze maakt zich uiteenlopende en complexe onderwerpen gemakkelijk eigen en vind het leuk om zich helemaal te verliezen in een thema.

Malouk heeft meerdere keren in teamverband gewerkt aan grote, maatschappelijke campagnes. Hierbij lag haar focus voornamelijk op de vraag: hoe vertellen we dit verhaal op de meest effectieve manier? Doen we dit met een artikel, een boekje, een audioverhaal of een nieuwsbrieven-serie? Zo heeft zij meegewerkt aan de campagne ‘Het water komt’, waarin alle Nederlanders een boekje van journalist Rutger Bregman over de stijgende zeespiegel cadeau kregen.

Verhalen op creatieve manieren vertellen

Malouk droomt en denkt in creatieve concepten, en is geobsedeerd door sociale media. Ze weet altijd precies wat er online speelt en denkt graag kritisch na over de nieuwste TikTok-trends of analyseert de sociale mediastrategie van politieke partijen.

Achtergrond

  • Bachelor Media en Cultuur, afstudeerrichting Film
  • Redacteur bij Blendle
  • Engagment editor bij De Correspondent

vandervelden@emma.nl
LinkedIn