Het kan je bijna niet zijn ontgaan: de boerenprotesten en Black Lives Matter-demonstraties. Beiden zijn de afgelopen maanden veel in het nieuws geweest. In beide gevallen gaat het om mensen die opkomen voor iets dat hen aan het hart gaat. Toch lijkt het alsof beide protesten anders worden geframed: het taalgebruik lijkt anders en er lijken verschillende sentimenten aan te worden gekoppeld. Is dat ook echt zo? Waarom is dit eigenlijk belangrijk om te bekijken? En hoe doe je dat dan?

medialogica

Beeld: Paul Buckley


Wat gaan we doen: We laten je zien hoe je een online media-analyse doet, aan de hand van twee casussen: de boerenprotesten en de Black Lives Matters-demonstraties. Wat wordt waar bericht? En hoe verkrijg je de juiste data?

Daarna duiden we onze bevindingen aan de hand van een aantal medialogicaprincipes. Wat valt op in taal- en beeldgebruik? Wie is er aan het woord? Op welke manier worden we daar (onbewust) door beïnvloed? En misschien wel het belangrijkste: hoe kunnen we kritischer kijken naar hoe we media consumeren?

Voor wie: Voor alle overheidsprofessionals die grip willen krijgen op de publieke beeldvorming rond onderwerpen waar zij dagelijks mee bezig zijn. Van onderwerpen die tot een breed en intens maatschappelijk debat leiden (zoals de casussen die we bespreken) tot niche-onderwerpen waarvan alleen een kleine groep van de hoed en de rand weet.

Door wie: Media-analyse expert Kevin Willemsen en onderzoekers en journalisten Linda de Veen en Laura Sofie van der Reijden

Wanneer: Woensdag 26 augustus van 15.00 tot 17.00