Hoe voer je campagne voor een kwetsbare doelgroep? Tijdens de EMMA nazomeracademie op 9 september vertelden Franka de Vilder en Floor Guldemond er alles over in het webinar "Campagne voeren voor een kwetsbare doelgroep: Hoe dan?!" 

Webinar gemist, of nog een keer terugkijken? Dat kan hieronder.

EMMA Nazomeracademie
Webinar: "Campagne voeren voor een kwetsbare doelgroep: hoe dan?!"

In gesprek met ambassadeur Hanny de Jong deelden Franka en Floor hun ervaringen en geleerde lessen bij het bedenken en uitrollen van de campagne 'Kom uit je schuld', die EMMA voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft ontwikkeld.

Nieuwe doorstart
Vanwege de corona crisis heeft de campagne dit najaar een nieuwe doorstart gemaakt.
Nu getiteld "Kom jij eruit" richt deze zich meer op preventie in plaats van taboedoorbreking. De doelgroep is nu heel specifiek afgebakend op mensen als gevolg van de coronacrisis in financiële moeilijkheden (dreigen te) komen.

Campagne tips

Tijdens het webinar kwamen een hoop tips en voorbeelden voorbij. Een paar gouden tips van Franka en Floor:

  • Ga op zoek naar echte verhalen en werk bij voorkeur met ervaringsdeskundigen. Door hun emotionele betrokkenheid bij het onderwerp word de ontvanger écht geraakt.
  • Verplaats je in de doelgroep die je wil bereiken, en ga naast de mensen staan waarmee en waarvoor je de campagne voert. Hoe willen zij aangesproken worden?
  • Ben daar waar je doelgroep is! Het heeft geen zin om een campagne op te tuigen en te verspreiden op plekken waar jouw doelgroep niet komt. Daarom in relatie tot tip 2: verplaats je in de doelgroep en communiceer op plekken waar zij komen.
  • Toets je concept bij de doelgroep. Voelen zij zich door het materiaal daadwerkelijk aangesproken? Bereik je het juiste effect? Zij kunnen je dat feilloos vertellen.