Deel 2 in onze serie over online interactie met je doelgroep: hoe maak je van een oorspronkelijke offline bijeenkomst toch een succes? Het Nationaal Programma Regionale Energie Strategie vroeg het aan partner bij EMMA Jonneke Stans. Drie tips op een rij:

1. Afwisseling in werkvormen

Naast uiteraard een gedegen voorbereiding en een goede doorloop, raadt Jonneke aan om werkvormen af te wisselen: ‘Denk bijvoorbeeld aan hoe programma’s als Op1 en Jinek zijn opgebouwd, met blokjes van hooguit tien minuten. Wissel een plenair deel af met breakoutsessies en maak handig gebruik van de chatfunctie die de meeste tools bieden.’

2. Ruimte voor ontspanning

‘Het is ook belangrijk om te zorgen voor een beetje ontspanning. Zo was er bij ons een tekenaar, die tijdens de sessie verschillende quotes in tekeningen heeft verwerkt. Aan het slot hebben we die laten zien. Dat was echt heel leuk en zorgde voor een ongedwongen einde.’

3. Aandacht voor "video-etiquette

‘Besteed ook van tevoren aandacht aan “video-etiquette”: vraag mensen om hun naam onderin beeld te zetten, kort en bondig te spreken en alleen slides te gebruiken die hun verhaal ondersteunen.’


Meer weten? Lees het hele interview waarin Jonneke nog veel meer adviezen geeft.