Start met delen! Website en explainer's om autodelen te stimuleren
Hoofdafbeelding
Startmetdelen.nl laat de voordelen zien van autodelen De website maakt onderdeel uit van de campagne ‘Delen maakt je wereld mooier’ van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Deelauto's dragen bij aan een aantal maatschappelijke opgaven van het ministerie en ze zijn ook nog eens beter voor het klimaat. Zo dragen ze bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord.
Website en explainer's voor autodelen
De opdracht omvatte de ontwikkeling van een nieuwe website, die naadloos aansluit bij de campagne 'Delen maakt je wereld mooier'. Dit vereiste intensieve samenwerking met het reclamebureau dat de campagne uitvoerde. We startten het project met het bestuderen van het campagnemateriaal en het ontwikkelen van een bijpassende websitestructuur en sociale media-aanpak.
Om dit te realiseren, organiseerden we verschillende workshopsessies bij EMMA. Tijdens deze sessies hebben we persona's voor de 10 ambassadeursverhalen gecreëerd, waarin we de doelgroepen identificeerden en analyseerden waarom zij voor autodelen kiezen. Vervolgens werkten we, samen met het team van DPC en de opdrachtgever van het ministerie van IenW, om de structuur van de website te ontwerpen en te bespreken. Toen hebben we de website verder vormgegeven en gevuld.
Redactie voor creatieve vertelvormen
De uitdaging was om dit project op tijd af te ronden vóór de lancering van de campagne in november 2023. Dit doel hebben we succesvol behaald.
Tegelijkertijd interviewden onze redacteuren de eerste ambassadeurs, zowel in tekst als beeld. In totaal hebben we 10 verhalen geschreven en gefilmd, waarbij de video's van maximaal één minuut de verhalen visueel ondersteunden en ook in de campagne gebruikt kunnen worden. Voor 2024 zijn we van plan om op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek vijf nieuwe ambassadeursverhalen te schrijven
In een korte tijd hebben we met een goed op elkaar afgestemd team een goedgevulde website gerealiseerd, vol inspirerende verhalen en visuele content. Het project is inmiddels verlengd tot september 2025. We kijken ernaar uit om de impact van autodelen verder te verkennen en het publiek te blijven inspireren.
Ook op zoek naar campagne video's of verhalen?