Ongeveer 3 procent van de kinderen groeien op in onveilige gezinssituaties. De Week tegen Kindermishandeling, geïnitieerd in 2013 door de Taskforce Kindermishandeling en Seksueel Misbruik, richt zich op het vergroten van de veiligheid van kinderen door bewustwording en het versterken van aanpakken tegen kindermishandeling. Deze campagneweek is de afgelopen drie jaar uitgevoerd door EMMA, met ondersteuning van organisaties uit het domein en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

EMMA organiseert de Week tegen Kindermishandeling

Kindermishandeling is een complex en hardnekkig probleem. Samen hebben we een belangrijke verantwoordelijkheid om de veiligheid van deze kinderen te vergroten. In de Week tegen Kindermishandeling wordt niet alleen aandacht gevraagd voor de aard en omvang van het probleem, maar vooral ook voor wat je kunt doen om de aanpak van kindermishandeling te versterken. 

De Week startte in 2013 op initiatief van de Taskforce Kindermishandeling en Seksueel Misbruik. Nadat de Taskforce zijn werkzaamheden in 2016 beëindigde, hebben de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Raad voor de Kinderbescherming, het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en Movisie gevraagd om de organisatie van de Week op zich te nemen. 

In 2022, 2023 en 2024 organiseert EMMA de Week tegen Kindermishandeling met ondersteuning van het ministerie van VWS, Movisie, het Nederlands Jeugd Instituut (NJi), de Raad van de Kinderbescherming, het CCV, Veilig Thuis, Het LOCK en Stichting Voorkoming Kindermishandeling. Het feit dat we samenwerken met meerdere stakeholders in de vorm van een redactieraad, maakt het project uniek. Enerzijds is hierin de uitdaging om consensus te vinden met elkaar, anders is het fijn om een direct netwerk te hebben dat ingezet kan worden met een groot bereik/grote achterban. 

campagnemateriaal

Sterke marketing campagne voor Week tegen Kindermishandeling

We organiseerden de eerste twee jaar een kick-off met de redactieraad. Tijdens deze kick-off bespraken we met elkaar de doelgroep, het doel van de week en welk thema elke editie centraal stond. Afgelopen jaar hebben we een nieuwe methode ingezet: Lego Serious Play (LSP). Daarna zijn we het campagneconcept verder gaan uitwerken. Tijdens de Week worden door heel het land door verschillende organisaties activiteiten aangeboden om meer bewustwording te creëren rondom kindermishandeling en handelingsperspectief te bieden. De website dient dus enerzijds als een platform voor deze instanties waarop hun activiteiten worden vermeld in een agenda en worden uitgelicht. Verder bieden we op de website ook informatie aan. En maken we op basis van interviews ervaringsverhalen van slachtoffers, ouders en professionals die verband houden met het thema van 2024 (laat me niet los). Ook versturen we nieuwsbrieven om geabonneerden op de hoogte te houden van de aankomende week.  

Om de organisaties verder te ondersteunen ontwikkelen we een campagnetoolkit met posters en social media afbeeldingen die zij kunnen gebruiken om meer zichtbaarheid te geven aan de week en de activiteit die ze organiseren. Ook zijn we actief op de socials (LinkedIn) waarbij we enerzijds inzetten op een volgerscampagne om het account te laten groeien en vervolgens inzetten op een campagne waarbij de inhoud centraal staat, zodat deze zoveel mogelijk mensen bereikt.   

Resultaten campagne

Onze contentstrategie heeft gezorgd voor meer aandacht voor het thema. We zien elk jaar een sterke toename in het aantal websitebezoeken in aanloop en tijdens de week. Dit jaar hebben we twee betaalde campagnes op social media gelanceerd. En met succes! Er zijn bijna 1.000 nieuwe volgers bijgekomen. Ook hebben we 72.450 impressies behaald met de social media content en zien we een hoge engagement op de posts. Door de social media strategie hebben we daarnaast veel nieuwe e-mail aanmeldingen gekregen én zijn er veel activiteiten bijgekomen die we in de agenda van de Week konden plaatsen. 

Ook op zoek naar een sterke strategie voor een campagne?

Huur onze makers & studio in

 

 

Gemaakt door
Staand lachend groen zwart vriendelijk

Jiske Naber

analytisch – communicatieadvies – loyaal
anne heeft bruin haar en blauwe ogen

Anne Kruger

creatief marketeer– socia(a)l – humor
Staand zebra print glimlach groen portretfoto

Merlijn Fekkes

proactief – ondernemend – enthousiast