Nieuw onderwijskansenbeleid: IJsselstein werkt samen met de jeugd
Hoofdafbeelding
Achttien kinderen tussen de tien en elf jaar oud, van zes verschillende basisscholen in IJsselstein, hebben in het voorjaar van 2024 meegedacht over het onderwijskansenbeleid in hun gemeente. Onder begeleiding van de gemeente en Stichting Alexander (nu onderdeel van EMMA) deelden ze hun mening en ideeën over gelijkheid en ongelijkheid op school.
De gemeente wilde het onderwijsbeleid niet alleen met de onderwijspartners in de gemeente bespreken, maar ook de stem van de doelgroep (kinderen en jongeren) een plek geven in dit proces. Kinderen hebben een waardevol perspectief en hun stem is onmisbaar als het gaat om beslissingen over hun onderwijs.
"Vraag vaker naar onze mening, wij hebben ook goede ideeën en meningen over dingen.”
Met verschillende werkvormen en opdrachten is input van de kinderen opgehaald. Zo vinden de kinderen het belangrijk dat op een school iedereen dezelfde buitenschoolse activiteiten moet kunnen doen en iedereen mee op schoolreisje moet kunnen, dat je mag trakteren wat je wil en dat alle kinderen gelijke pauzes hebben. Voor kinderen met een beperking moeten ook speeltoestellen komen, voor kinderen uit een ander land moeten extra taallessen aangeboden worden en ouders moeten ondersteunen in de middelbare schoolkeuze.
Hoe zijn we te werk gegaan?
Tijdens de bijeenkomsten was aandacht voor veiligheid, kennismaking en een ontspannen sfeer. Er is zorgvuldig nagedacht over een afwisselend programma waar creativiteit centraal staat. Het programma bestond uit vijf werkvormen waar kinderen op verschillende manieren hun ideeën en mening konden delen. Ze werden bijvoorbeeld gevraagd om te hun mening te formuleren aan de hand van associatiekaarten, hun feedback op te schrijven op basis van afbeeldingen, een mindmap in te vullen en om hun ideale school te tekenen.
De werkvormen werden afgewisseld met pauzes en kleine spelletjes. Dit maakte dat alle leerlingen van zowel regulier- als speciaal onderwijs de twee uur durende bijeenkomst goed konden volgen en konden meedoen op hun eigen manier.
Hiermee gaat de gemeente aan de slag!
Als resultaat van de gesprekken met de kinderen, gaat de gemeente met de volgende vier punten aan de slag:
-
Speeltoestellen maken voor kinderen met een beperking;
-
Meer met kinderen in gesprek, jeugdparticipatie is officieel toegevoegd in de beleidsplannen;
-
Regelen dat ouders en scholen meegaan naar open dagen zodat basisschoolleerlingen een goede keuze kunnen maken voor de middelbare school;
-
De gemeente gaat specifiek onderzoeken welke extra taallessen nodig zijn zodat iedereen goed Nederlands leert.