Wat is het belang van educatie voor (vluchtelingen)kinderen afkomstig uit conflictgebieden? EMMA's Laura Sofie van der Reijden en onderzoeker Marije Luitjens verdiepen zich sinds de zomer van 2019 in dit onderwerp.

Zo gingen ze naar Libanon voor veldonderzoek, en interviewden ze kinderen in kampen en op scholen over hun ervaringen op school. Een belangrijk onderdeel van de lessen is PSS, psychosociale hulp. Wat doet deze PSS met kinderen die trauma's hebben opgelopen door oorlog? En hoe beïnvloeden deze lessen hun toekomstbeeld en 'sense of purpose'? Dat kan je hier lezen in het rapport The role of education in Preventing Violent Extremism in Lebanon. Of download hier de two-pager voor de samenvatting met de belangrijkste punten, zoals het probleem van een gebrekkige Preventing Violent Extremism-definitie en het belang van psychosociale hulp voor vluchtelingenkinderen.

Before the war I thought a lot about the future, but now I don’t even think about tomorrow (Dahab, 14)

Een van de plekken die ze bezochten was een informele school in Bourj Hammoud in Beiroet. Deze wijk staat bekend om zijn gemêleerde palet aan inwoners, wat zorgt voor de nodige schuring met de Syrische bewoners. Lees hier het verhaal dat Marije en Laura hierover schreven voor de ICA (Institute for Cultural Anthropology): Caught between two worlds and narratives.

Muur in klas

Ook publiceerden ze op het Grote Midden-Oosten Platform een artikel over de noodzaak voor meer aandacht voor psychosociale hulp voor vluchtelingenkinderen en het belang hiervan binnen educatie interventies. Dit kan je hier vinden

Werksessie en event

Op 3 februari 2020 presenteerden Marije en Laura hun onderzoeksbevindingen in een tweedelig evenement bij EMMA. 's Middags kwamen medewerkers van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ngo's zoals War Child, Unicef, URDA, Cordaid en Pax, en experts op het gebied van traumaverwerking, preventing violent extremism en educatie samen voor een werksessie. De belangrijkste conclusies en aanbevelingen werden gepresenteerd, met als doel hierover in discussie te gaan om een brug te slaan tussen praktijk en beleid. Dit is ook één van de doelstellingen vanuit het Knowledge Platform for Security and Rule of Law, die dit onderzoek mede mogelijk heeft gemaakt vanuit het Knowledge Management Fund. 

Nahla volgde PSS-klassen in haar vluchtelingenkamp en die hielpen haar "het verleden te vergeten, zodat ze naar de toekomst toe kan werken".

In de avond kwamen geïnteresseerden bij elkaar voor verschillende presentaties rondom het belang van PSS in traumaverwerking bij vluchtelingenkinderen. Internationaal trauma-expert Anne van den Ouwelant trapte de avond af met een inzichtelijk verhaal over de mechaniek van langdurige stress in je brein en de consequenties hiervan bij jongeren. Vervolgens ging Renet van der Waals in op de inzet vanuit Buitenlandse Zaken op het gebied van Mental Health en Psychosocial Support. Marije en Laura sloten af met hun onderzoeksbevindingen en verhalen 'uit het veld' van kinderen die ze gesproken hebben in Libanon. O.a. het verhaal van Nahla, een 12-jarig meisje uit Syrië, kwam langs. Zij vertelde de onderzoekers dat haar grootouders overleden zijn toen hun huis gebombardeerd werd en dat ze tijdens de oorlog in Hama altijd zo snel mogelijk naar huis rende, hopend dat ze niet werd geraakt door een bom. Ze volgde PSS-klassen in haar vluchtelingenkamp en die hielpen haar "het verleden te vergeten, zodat ze naar de toekomst toe kan werken".

Toekomstplannen

Momenteel werken Marije en Laura aan een vervolg dat logischerwijs is voortgevloeid uit hun afgeronde onderzoek in Libanon. Ze richten zich o.a. op educatie-interventies, psychosociale support, 'community resilience' en preventing violent extremism.

 

Geschreven door

Laura Sofie van der Reijden

analytisch idealisme – internationaal – multimedia

Inspiratie over Veiligheid en Criminaliteit?

Ontvang een paar keer per jaar een inzicht, publicatie, of tip voor een bijeenkomst.