Building 4 Belonging: schoolgebouwen aanpassen aan jongeren met autisme
Hoofdafbeelding
Hoe verkleinen we eenzaamheid onder jongeren met autisme? En hoe doen we dat op een inclusieve manier, waarbij de fysieke en sociale omgeving wordt aangepast aan de jongeren, in plaats van andersom? Dát is waar Building 4 Belonging over gaat.
Eenzaam in een drukke school
Voor leerlingen met autisme is de schoolomgeving vaak onprettig, te druk of te lawaaierig, net als voor veel andere leerlingen. Dat kan leiden tot slechte concentratie, vermoeidheid en stress, of zelfs schooluitval met sociale isolatie als gevolg. Met dit project ontwikkelen we een aanpak, voor scholen die bijvoorbeeld van plan zijn te verbouwen.
Meten is begrijpen is samen verbeteren
Het doel van het project is het mentale welzijn van leerlingen op hun middelbare school meetbaar te maken met smart watches, en vervolgens te verbeteren. Hierbij ligt de focus op leerlingen met autisme, al zijn verbeteringen in de sociale en fysieke ruimte op basis van deze nieuwe kennis goed voor heel veel leerlingen.
Verschillende werelden komen samen in dit project: architecten met kennis over bouwen voor neurodivergente mensen, jongeren met autisme zelf, onderzoekers met een achtergrond in psychologie en data. Ook het samenwerkingsverband VO Amsterdam doet mee. Samen ontwikkelen we een smart monitoringsysteem waarmee scholen eenzaamheid in real time meten in de context waarin dit optreedt. Vervolgens stellen scholen interventiedoelen vast, en testen zij die.
Een school waar jongeren met autisme kunnen floreren
EMMA ontwikkelt tools waarmee scholen en leerlingen samen resultaten kunnen bekijken, bespreken, en op zoek kunnen gaan naar oplossingen. Met oog voor ethische principes, vanuit form follows function, en met de jarenlange jeugdparticipatie-ervaring van Stichting Alexander, nu onderdeel van EMMA.
Check als voorbeeld deze door ons ontwikkelde toolkit voor scholen die participatie willen stimuleren van leerlingen die doof zijn of slechthorend.
EMMA doet dit project onder andere samen met onderzoekers van de universiteit Leiden, de universiteit Twente en de TU Delft in opdracht van de Universiteit Twente en het NWO tussen 2025 en 2029.