Het was deze week wel even wennen voor iedereen. Horeca, sportscholen en restaurants gingen dicht. Scholen en universiteiten werden gesloten. Ook veel bedrijfspanden, waaronder dat van EMMA, sluiten voor drie weken de deuren. Wie dat kon, ging thuis werken en probeerde er het beste van te maken. Maar dat is niet altijd handig als je ook kleine kinderen hebt, die plotseling de hele dag door het huis rennen en het liefst door papa en mama vermaakt willen worden.

Juist om die reden plaatste de derdejaars pabo-studende Cheyenne Walker (22) een bericht op Facebook waarin ze zich aanbiedt als oppas en bijlesdocent. ‘Ik vind het belangrijk dat ouders of verzorgers die buitenshuis moeten werken, zich geen zorgen hoeven te maken over de opvang van hun kind. Ik zou dit bijvoorbeeld vijf ochtenden in de week kunnen doen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de kinderen de aankomende weken elke dag iets blijven leren en in het schoolritme blijven. Tot nu toe heb ik nog geen reactie op mijn oproep. Ik denk dat veel ouders en verzorgers al een andere oplossing hebben gevonden.’

Cheyenne Walker
Cheyenne Walker

Creatieve invulling

Een rondje onder de eigen, thuiswerkende EMMA-collega’s maakt al snel duidelijk dat er behoefte is aan een goede verdeling tussen er voor je kinderen zijn en effectief kunnen werken. ‘Misschien beter om dit verhaal te richten op creatieve ideeën om je kids achter het behang te plakken’, verzuchtte er een na drie dagen. Anderen waren al druk bezig met afstandsonderwijs of zorgden voor een eigen, creatieve invulling.

Collega Simone kwam met het idee van de “pot”, waarin ze voor haar kinderen briefjes had gedaan met opdrachten.

Zo kreeg een van onze EMMA-kids een cool filmpje van de docent geschiedenis. Daarin vroeg ze leerlingen om via Google Earth op te meten hoe ver de Vesuvius van Pompeï afligt, en meer van dergelijke vragen. Dat maakt thuis leren extra leuk. Collega Simone kwam met het idee van de “pot”, waarin ze voor haar kinderen briefjes had gedaan met opdrachten. Van minecraften, het maken van tekeningen, leren typen tot zelf filmpjes maken. En collega Patrick nam zijn dochter als “assistent” mee tijdens het fotograferen voor de beeldbank van EMMA. ‘Ze heeft een uitzonderlijk goed gevoel voor details’, vonden andere collega’s na het bekijken van de resultaten. Verder houden alle collega’s zo goed en zo kwaad als dat kan, voor hun kinderen een vast dagritme aan.

To-do-list

Cheyenne onderschrijft het belang van een vast dagritme. ‘Nu de Hogeschool Rotterdam waar ik studeer dicht is, houd ik zelf ook een vast dagritme aan. Ik ben als eerste begonnen met het maken van een to-do-list, zodat ik een overzicht heb van wat ik in april allemaal af moet hebben. Toen heb ik alle aankomende opdrachten en tentamens ingepland. Ik zorg ervoor dat ik naast het uitrusten en leuke dingen doen als spelletjes spelen, koken en bakken, elke dag tijd besteed aan de studie.’

Ouders raadt ze aan iedere dag tijd met hun kinderen te besteden aan rekenen, taal, lezen, creativiteit en beweging. ‘Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ze zouden bijvoorbeeld de tafels kunnen oefenen, zelf een boek laten uitkiezen, een tekening of knutselwerkje laten maken en even buitenspelen in de tuin. Ook het voorlezen van een recept als jullie bijvoorbeeld koekjes gaan bakken, draagt al bij aan het leren lezen. Als de juf of meester een planning heeft gemaakt, kunnen ze deze gewoon aanhouden’, aldus Cheyenne. Inmiddels hebben de meeste scholen inderdaad al een digitaal onderwijspakket voor hun leerlingen klaar en worden ze de komende weken op die manier beziggehouden.

Zorg goed voor jezelf

Cheyenne gaat in haar bijles zoveel mogelijk uit van de methodes die de leerlingen op hun eigen school gewend zijn, zodat ze echt in hun schoolgewoontes kunnen blijven. ‘Ik zou het dus wel fijn vinden als de leerlingen zoveel mogelijk zelf kunnen zeggen wat ze de komende weken moeten doen en dat ze hiervoor ook boeken of lesstof hebben. Maar we kunnen altijd creatief zijn met leuke oefeningen!

Verder adviseer ik iedereen om er gewoon het beste van te maken. Onderneem dingen in huis waar normaal geen tijd voor is en zorg goed voor jezelf. Blijf vooral met elkaar in contact via social media of bellen en denk aan elkaar.’

 

Geschreven door

Marguerite de Ruijter

gedegen projectleider - redacteur – romanschrijver

Inspiratie over Onderwijs en Ontwikkelen?

Ontvang een paar keer per jaar een inzicht, publicatie, of tip voor een bijeenkomst.