Het vluchtelingenkamp Moria op Lesbos brandde begin september tot de grond toe af. Waar westerse overheden voorheen schoorvoetend enkele vluchtelingen toelieten binnen hun landsgrenzen, lijken ze nu te zijn wakker geschud. Vooral 'alleenreizenden jongeren' worden toegelaten tot 'Fort Europa; ook Nederland is voornemens tientallen jongeren op te nemen. Maar weet de overheid wat ze zich hiermee op de hals haalt, en hoe ze met (hoogstwaarschijnlijk) getraumatiseerde jongeren moet omgaan?

Anne x EMMA

Drs. Anne van den Ouwelant is de oprichter van Trauma Company en Trauma International. Ze traint vrijwilligers en professionals in 'moeilijke gebieden', van oorlogsgebieden tot sloppenwijken, om zo goed mogelijk hulp te kunnen verlenen. Het omgaan met trauma staat hierin centraal.

We spraken Anne in april over het belang van traumasensitief werken, onder andere in het onderwijs aan vluchtelingenkinderen. Het gesprek is nu belangrijker dan ooit, nu Nederland en andere Europese landen 'alleenreizenden jongeren' willen opnemen.

Wat is Anne's advies voor de overheid en NGO's die zich met deze kinderen gaan bezighouden? 

"Mijn advies is om de kinderen en jongeren, die nu van Griekenland naar Nederland komen, op een trauma-sensitieve manier te ondersteunen. Het kan zijn dat deze kinderen getraumatiseerd zijn, bijv. door de ervaringen in de oorlog, op hun vlucht of door de ervaringen in het vluchtelingenkamp. Trauma-sensitieve ondersteuning begint mijns inziens met meer praktische kennis en inzicht in trauma. Als het netwerk dat zich hier in Nederland rond deze kinderen vormt (voogd, COA, begeleiders, leerkrachten, hulpverleners, vrijwilligers) meer kennis heeft op het gebied van trauma, dan kunnen zij hun werk of begeleiding beter afstemmen op deze kinderen, waardoor meteen meer veiligheid voor de kinderen kan ontstaan. Alleen in veiligheid kunnen kinderen zich goed ontwikkelen. En met iets meer kennis op het gebied van trauma, kunnen ook mogelijke (gedrags)problemen van de kinderen - drukte, agressie, zich niet kunnen concentreren, moeilijk in verbinding komen - “getackeld” worden, en indien nodig sommige kinderen worden doorverwezen naar traumabehandeling."

Bekijk het interview

Een belangrijk credo van Anne is 'als kinderhoofdjes op overleven staan, gaat dat hele onderwijsaanbod niet aankomen'. Wat kunnen we verder nog van Anne leren, wanneer het gaat over vluchtelingenkinderen en traumasensitief werken? Bekijk de video voor meer tips en uitleg!

 

Geschreven door

Kevin Willemsen

analyseert – beredeneert – online netwerken

Laura Sofie van der Reijden

analytisch idealisme – internationaal – multimedia

Inspiratie over Onderwijs en Ontwikkelen?

Ontvang een paar keer per jaar een inzicht, publicatie, of tip voor een bijeenkomst.

Inspiratie over Veiligheid en Criminaliteit?

Ontvang een paar keer per jaar een inzicht, publicatie, of tip voor een bijeenkomst.