De Tussenruimte is een sociaal lab, een podium voor onafhankelijk debat en dialoog in Den Haag.

naar de tussenruimte

Economiedocent en columnist Ton van Haperen pleit voor een reset in het basis- en voortgezet onderwijs, zo stelt hij in de Volkskrant. Iedereen wil het beste voor onze jeugd, maar het niveau op de scholen daalt al decennia en het tij is maar niet te keren. Hoofdoorzaak: gebrek aan waardering voor de leraar en ontbrekend vertrouwen binnen het onderwijs. Er is maar een oplossing stelt Van Haperen: stuur alle schoolbesturen naar huis, schaf de lumpsum af die scholen feitelijk privatiseerde, en breng het onderwijs weer direct onder beheer van Den Haag. Bas Mesters in gesprek met Ton van Haperen over hoe het anders zou kunnen, in de achtste aflevering van De Nieuwe Werkelijkheid.

Waar en wanneer? Vrijdag 16 april van 16.30 tot 17.45 uur. Het gesprek wordt live gestreamd. Wie digitaal meedoet heeft de kans vragen te stellen. U kunt meekijken via deze link: https://youtu.be/4HD1v1Wa9qM

Waarover? We praten met Ton van Haperen verder over zijn ideeën voor een funderend onderwijs waarin mensen graag willen werken, zoals hij die op 3 april in de Volkskrant presenteert.  

Met Wie?

  • Ton van Haperen Ton van Haperen is leraar, lerarenopleider en publicist.
    Leraar economie aan het Rythovius College te Eersel, lerarenopleider aan de interfacultaire lerarenopleiding van de universiteit leiden (ICLON) en columnist bij het onderwijsblad. Hij is auteur van ‘De ondergang van de Nederlandse Leraar’ (2007) en van ‘Het bezwaar van de leraar’ (2019). Hij werkt voor de Stichting Innovatie Economieonderwijs aan beter en ander economieonderwijs
  • Bas Mesters, gespreksleider, journalist en schrijver van de serie Heilige Huisjes in de Volkskrant. Mesters is initiator/coördinator van de Tussenruimte.

Wil jij erbij zijn? Meld je aan!

Heb je problemen met aanmelden of een andere vraag? Klik dan hier, dan helpen we je graag verder.

Houd me op de hoogte van De Tussenruimte debatten en lezingen
Houd me op de hoogte over dit onderwerp (Onderwijs en Ontwikkelen)