In het onderzoek ‘Frames met energie’ zijn we, samen met de Hanze Hogeschool en Us Kooperaasje, op zoek gegaan naar manieren waarop we in alledaagse gesprekken kunnen aansluiten om het topic ‘duurzame energie’ beter bespreekbaar te maken.

Nieuwe wetenschappelijke inzichten over communiceren in het publieke domein laten zien dat het permanente gesprek met en in de buitenwereld interessante aanknopingspunten biedt voor beleid (zoals opvattingen over duurzame energie). Lees hier meer over dit project.

Op 1 juni organiseert EMMA een bijeenkomst over gedragsverandering in de energietransitie. Daarin komen ook de onderstaande inzichten aan bod. Meld je hier aan.

Door het onderzoek komen we uit op twaalf inzichten die helpen in de energietransitie.

Money matters
Het profijtbeginsel is een belangrijke motivator: ‘het scheelt in de portemonnee.’ Dit tastbare voordeel moet worden benadrukt. Daarnaast is het zaak dat iedereen kan meeprofiteren.
Lees verder

(No) doom & gloom
Rampscenario’s (Doom & Gloom, zie Al Gore) werken agenderend, maar niet wervend op de langere termijn. Blijf dus niet hangen in ‘het werven van leden’ met rampscenario’s. In plaats daarvan moet de nadruk liggen op mogelijkheden, kansen en oplossingen. Bied positieve voorbeelden van mogelijke courses of action.
Lees verder

Grassroot-sentimenten zijn essentieel
Grassroot-sentimenten zijn essentieel om een goede start te maken. Als er dus al ergens opvattingen of meningen leven over energie, transitie en soortgelijke onderwerpen, dan is het zaak om juist daar bij aan te sluiten (ook als dat nog niet je eigen beleid is). De kans op beweging (lees: het effect) is dan groter.
Lees verder

Collaborative is key
Collaborative Governance theorie laat zien, dat als er een mogelijkheid is om samen met burgers, experts, bedrijven én overheid aan de slag te gaan, de slaagkans vele malen groter is. De theorie: Cultivating a community of practice. Het is zaak om zowel de vraag van bewoners, bedrijven en overheid te bundelen, als het aanbod te matchen.
Lees verder

Social is crucial
Het sociale aspect in energietransitie is belangrijk. Het is cruciaal om vertrouwen te hebben in de competenties, zelfstandigheid en het ondernemerschap van burgers. Dus voor andere partijen (dan deze burgers) ligt de focus op een begeleidende in plaats van leidende rol (het scheelt slechts vier letters, maar maakt een wereld van verschil).
Lees verder

Personal value
Personal values vormen een belangrijke drive om tot succesvolle projecten te komen. Vooral die waarden, die te maken hebben met achievement zijn van groot belang. Campagnes moeten gericht zijn op bijvoorbeeld capaciteit en intelligentie.
Lees verder

Seed money
Seed money van de overheid (of markt) maakt van het kasplantje een volwaardige stek.
Lees verder

Vage kennissen
Publieke familiariteit: een belangrijke factor in de samenwerking tussen partijen is de mate waarin mensen elkaar herkennen en sociaal plaatsen zonder elkaar persoonlijk te kennen (publieke familiariteit). Dat draagt namelijk bij aan het vermogen van mensen om hun omgeving sociaal te interpreteren en te ordenen. Hierdoor voelen ze zich veilig. Des te meer ‘productieve relaties’ in een (gewenste) samenwerkingscontext ontstaan, des te sterker mensen ervaren dat zij als collectief zelfredzaam zijn.
Lees verder

Social is snelheid
Sociale media kunnen op verschillende manieren worden ingezet als versneller.
Lees verder

Herken de fase
Er zijn verschillende fases in grassroot-processen en -projecten te definiëren. Het is noodzakelijk om eerst ‘op kleine schaal’ een grassroot-initiatief te staren en steunen. Dat krijgt pas vleugels als er experts aanhaken. Dan is er bestendigheid en ontstaat belangstelling van de markt en/of de overheid. Cultiveer dus betrokkenheid van actoren die iets toe te voegen hebben – tijdens de fase waarin zij het meeste toe te voegen hebben en vergroot en versterk publiek-privé partnerschappen.
Lees verder

Small is beautiful
Acties moeten haalbaar zijn, zodat de verwachtingen kunnen worden waargemaakt. Het heeft geen zin doelstellingen te formuleren die praktisch onhaalbaar zijn. Baby steps hebben de voorkeur: als bijvoorbeeld 3 mensen zonnepanelen op het dak plaatsen, is dat een prachtige en snelle eerste stap, die het resultaat zichtbaar maakt. Obstakels die burgers verhinderen met energietransitie aan de slag te gaan moeten daarbij worden aangekaart. We moeten zo snel mogelijk concrete suggesties bieden om deze obstakels te overkomen.
Lees verder

Context centraal
Daar waar ‘aanklagen’ goed werkt om de politieke en maatschappelijke agenda in te richten of te sturen, is positivisme nodig om collectieven tot collectieven te maken. Daarbij leggen we niet of minder focus op: ‘met warm water je handen wassen is slecht voor het milieu en energieverspillend’, als de geldende/heersende norm is dat ‘warm water in combi met zeep goed is voor het doden van bacteriën’ Ergo: aansluiten in toon en context.
Lees verder