In aanloop naar de Tussenruimte van 8 oktober spraken we alvast met de experts die met elkaar in debat zullen gaan. In deel 2: socioloog Ellen Donkers. Zij heeft zich tijdens haar studie verdiept in gendervraagstukken en schreef bij EMMA haar masterscriptie over #MeToo.

‘#MeToo benadrukte dat grenzen persoonlijk zijn en dus verschillen. Juist dóór deze persoonlijke verschillen worden grenzen vaak overschreden.’

Onderzoek #MeToo: analyse van 1250 Twitterberichten

Ellen schreef haar masterscriptie over #MeToo. Ze onderzocht wat er onder #MeToo werd besproken en wat de implicaties hiervan zijn. Hiervoor maakte ze een analyse van 1250 berichten op Twitter. Wat opviel was dat het aantal openbaringen over misbruikgevallen relatief beperkt was. Veruit de meeste tweets gingen over de definitie van #MeToo en over wat grensoverschrijdend gedrag is. 

#MeToo-discussie

In veel Tweets werd #MeToo zelf ter discussie gesteld. Inmiddels wordt er vaak over de ‘#MeToo-discussie’ gesproken. ‘De een trekt #MeToo gelijk aan seksueel geweld, terwijl de ander #MeToo ook seksuele intimidatie en ongewenst gedrag laat behelzen. Men is het niet eens over wat grensoverschrijdend is.’ Wat de een ziet als flirten, wordt door de ander als grensoverschrijdend ervaren. ‘#MeToo benadrukte dat grenzen persoonlijk zijn en dus verschillen. Juist dóór deze persoonlijke verschillen worden grenzen vaak overschreden.’ #MeToo, zo concludeerde Ellen, werd opgezet als beweging om grensoverschrijdend gedrag aan de kaak te stellen, maar liep uit op een discussie over waar de seksuele grenzen liggen. 

"Beleid is met name gericht op seksueel geweld en pakt deze bredere context niet aan."

Het huidige beleid is niet toereikend

Grensoverschrijdend gedrag beperkt zich volgens de meerderheid van de Twitteraars niet enkel tot seksueel geweld. Aanrakingen, grappen en seksuele intimidatie kunnen ook alszodanig worden ervaren. Beleid is met name gericht op seksueel geweld en pakt deze bredere context niet aan. ‘#MeToo heeft dan ook laten zien dat het huidige beleid niet toereikend is om de problemen rondom seksueel geweld, seksuele intimidatie en ongewenst gedrag aan te pakken.’

En nu?

In beleid en het onderwijs moeten we volgens Ellen iets met de verschillende opvattingen over grenzen: communicatie over grenzen en het respecteren van deze grenzen is belangrijk. Hoe leren we jongeren hun grenzen aan te geven, en hoe kunnen ze het bespreekbaar maken als het toch misgaat? Een jaar na #MeToo zijn beleidsmakers aan zet om hier iets mee te doen. Op 8 oktober zal Ellen haar onderzoek verder toelichten en met de overige sprekers meediscussieëren over de vraag: hoe nu verder?