De werkdruk paradox: onder grote werkdruk je leuke baan blijven beoefenen

De werkdruk paradox: onder grote werkdruk je leuke baan blijven beoefenen

Na de recente aankondiging dat leraren opnieuw willen staken, barst de discussie weer los: het grote werkdrukdebat. Leerkrachten in het onderwijs werken gemiddeld 46,9 uur per week, 80% van de leraren werkt over. Parallel aan deze ontwikkeling is een stijging van het aantal burn-out klachten te zien en een hoog ziekteverzuim. Daarnaast nemen leraren nauwelijks pauzes, werken door in de vakanties en is er weinig tijd voor scholing en innovatie. Bovendien valt het contact met ouders en het voeren van de administratie bij de leerkrachten zwaar (AOb, 2017).

U bent hier

Thema experts

Nicole Bouman

Kennis en innovatie

Echte innovatie blijft niet liggen op de tekentafel, maar is de brug die je slaat tussen het ontwerp en de praktijk. Die brug bepaalt de kracht van de toekomstige kennissamenleving.
'Hoe zit dat dan? Met plezier naar je werk gaan, maar toch lijden onder de werkdruk?'